tisdag 18 augusti 2009

Recension: Memoirs of a Business Spy

Den här recensionen har vunnit Spionförlagets recensionstävling sommaren-2009. Recensenten, Oscar Johansson hemmahörande i Göteborg, har ingen egen sida på nätet, därför fick jag i egenskap av Best Books språkrör äran att publicera hans vinnande bidrag här.

Juryns motivering (enligt förlagets hemsida):
"För att med hjälp av såväl formen som innehållet ha lyckats fånga upp verkets underliggande mystik, dess mångsidiga, flyktiga och abstrakta natur, samt insikten att den genuina romanmystiken alltid ligger i - och lever i - läsarens ögon."

Det intressantaste är att recensionen egentligen är en parodi (!) på en annan recension. Lägg märke till underskriften: Thomas Jente. Recensionen som paroderas är av Jonas Thente, kulturskribent på Dagens Nyheter, och gäller boken Golum av Gustaf Meyrink. Här är länken.

Spionskuggan i Stockholm

"Memoirs of a Business Spy" är en av de märkligaste och mest gåtfulla romaner som skrivits. Thomas Jente försöker få grepp om den bland hemligheter och mysterier i Stan Emiroffs okända Stockholm.

BÖCKER
Stan Emiroff
"Memoirs of a Business Spy"
600 sidor, engelska
Spionförlaget

Stan Emiroffs "Memoirs of a Business Spy" måste vara en av de märkligaste romaner som någonsin skrivits.

Inte bara det att de här spionmemoarerna är experimentella, nyskapande och skandalöst frispråkiga. Och inte heller det att de är tidlöst gripande och övertygande som historiskt och socialt dokument.

Spionmemoarerna finns någon annanstans, i en annan dimension av verkligheten.

Jag bläddrar mig fram längs med en av våra största dagstidningars enorma arkiv och hittar inget särskilt om Stan Emiroff. Det är uppseendeväckande.

Jag letar i det minst sagt omfattande Säporegistret utan att hitta något annat än en gammal anteckning om att en viss agent träffade en politisk flykting vid namnet Emirov för tjugo år sedan. Uppenbarligen har vi inte att göra med memoarer i klassisk mening, där författaren är en känd person som äntligen talar ut om sådant som allmänheten sedan länge hungrat efter att få veta.

Inte heller hittar jag några mer ingående analyser av Emiroffs författarskap i översikter av engelskspråkig roman, äventyrslitteratur eller modern spionthriller. Till och med en så allvetande tidskrift som DAST (deckare, agent, sci-fi, thriller) nämner Emiroffs memoarer enbart i förlöjligande ordalag - den anonyma skämtrecensionen kretsar kring bokens trycktekniska egenskaper och berättelsens påstådda fördomar om svenskar.

Det verkar alltså inte finnas någon som helst ram att foga in Stan Emiroff och hans roman i. "Memoirs of a Business Spy" tycks undandra sig varje blick.

Nyligen strövade jag omkring på den hopträngda säkerhetsmässan Skydd i Stockholm, på jakt efter den tidlösa underrättelsemystik som Emiroff svept staden i. Det var inte svårt att hitta det välkända säkerhetsföretaget Cybercoms monter. I ring runt bordet med reklammaterial stod en flock besökare och lyssnade till en experts berättelse om hur svenska storföretag på 70-talet skapade första rutiner och säkerhetssystem som skydd mot företagsspioner från öst.

Medan experten riktade allas blickar mot sina broschyrer, såg jag hur en liten skäggig man i hatt och regnrock smög sig fram och tog en bild på en av besökarna, till synes i hemlighet. I nästa stund försvann han i vimlet. Som en bekant polis en gång sade till mig - en bra nattjuv missar aldrig en säkerhetsmässa. Likadant med spioner.

Stan Emiroff är egentligen en etnisk tysk, men han växte upp i Sovjetunionen och flydde till väst vid tjugo års ålder. Äventyrsromanen "Memoirs of a Business Spy" var färdig 2007, då författaren sedan många år var bosatt och verksam i Sverige, och gavs ut i april i år. Det var ingen debut - han var också skribenten och hjärnan bakom Spionbloggen - men det är för spionmemoarerna han uppmärksammas idag i de svenska konst- och litteratursalongerna.

Företagsspionage är alltså på frammarsch i Sverige, därom är alla sakkunniga överens. Men när det gäller trenderna finns det flera uppfattningar. Emiroff tillhör den skola som hävdar att allt spionage kommersialiseras och privatiseras. Politiskt spionage är på väg att minska i betydelse, kanske upphöra helt. Istället är allt fler spioner frilansare som jagar företags- och affärshemligheter för pengarnas skull.

Personligen föredrar jag, av säkerhetspolitiska skäl, den andra uppfattningen. Enligt den är företagsspionage underställt politiskt spionage. Ekonomin är politikens redskap, svenska näringslivets hemligheter som företagsspioner gräver fram landar i slutändan på våra politiska motståndares bord i utlandet.

Emiroffs roman är som sagt svår att riktigt få grepp om. Berättarjaget heter Ferdinand von Essen och är en ung man med något förvirrad självbild som lyckas fly över den sovjetiska gränsen till Norden. Han lever som asylsökande och illegal invandrare i Danmark och Sverige. En dag möter han en mystisk herre som ber honom att hjälpa till att samla lite information om några företagare i Köpenhamn. Ferdinand klarar provet och blir handplockad till ett litet privatägt företag i Trelleborg som snart visar sig hålla på med avancerat företagsspionage i Sverige och andra länder.

Men detta är egentligen en stämningsskapande bihistoria till den mindre handgripliga berättelsen om en värld där alla låtsas vara någon annan i syfte att avslöja varandra. De thrillerartade händelserna kommer att göra Ferdinand till en riktig spion och föra honom till toppen av spionyrket - en karriär som Emiroff har erfarenhet av.

Lägg därtill att berättarjaget Ferdinand byter identitet flera gånger: en av identiteterna tillhör hans chef Stan Emiroff.

Utan tvekan är det denna förvirrande värld med låtsaslekar, identitetsbyten och spionknep som är romanens egentliga tema. Emiroff bygger vidare på den mystik som sedan kalla kriget finns där, vrider upp febertermometern några grader och projicerar spionvärlden på Stockholm. Han visar upp udda existenser i förorterna, Polishusets unkna underjordiska gångar, sjaskiga kontor bakom de fina företagens välpolerade fasader, diskreta tubkikare som syns titta ut mellan gardinerna någonstans på Östermalm, hemlighetsfulla affärsmän, falska sanningar och sanna lögner.

Och som en mörk skugga som genom allt detta smyger sig spionen runt - den allsmäktige hemlighetsjägare som sätter skräck i dem som har något att dölja.

Slutsatserna må man själv dra. Symboliken är öppen för var och en att läsa in. Stan Emiroff själv verkar inte ha varit så säker på vad han egentligen ville säga: alldeles för många saker verkar det som. Men just den gaslågiga fladdrighet som brukar vara så förödande för romaner fungerar i "Memoirs of a Business Spy" som förstärkning av de stämningar som förmodligen var det som från början drev Emiroff att skriva. Det kan låta klichéartat, men berättelsen blir lika labyrintiskt öppensluten som den värld den skildrar.

Thomas Jente

Nyckelord: , , , , , , ,